Selasa, 2 Julai 2019

Tanaman Durian Kim Hong

Salam bertani


Krim, manis, lemak dan pahit sesedap rasa


18.03.2019 -  Bunga 


09.04.2019 - Bunga mula mekar


24.04.2019 - Putik buah


06.05.2019 -  Buah muda


21.-5.2019 -  Semakin membesar


01.06.2019 -  4 biji (2 tangkai)


28.06.2019 - hampir matang.


02.07.2019 - Gugur sulung


1.6 kg sahaja 


Isinya


Biji kesep.

Salam bertani.

23 ulasan:

  1. Tengok kan harga durian sekarang... saya bersyukur tak makan durian. Hahaha.... tapi suami dan anak2 hantu durian. Mak ambik bau saja la

    BalasPadam
  2. ya allah wak, geramnya dana tengok... best betul org ada dusun durian ni wak... macam2 pokok lak wak tanam ye

    BalasPadam
  3. Bila bijinya kesep atau tak ada biji tu yang Ya Allah..tak mampu nak dustakan nikmat yang Allah SWT beri dan pinjamkan..moga setiap pokok buah-buahan yang Pakcik WP tanam atau usahakan Allah terus limpahkan hasilnya..moga haiwan ternakkan juga terus sihat dan membiak dengan baik.Aamiin.

    BalasPadam
  4. Baru sy tahu mcm ni rupanya durian dari bunga menjadi buah. Biasa Nampak yg dah jadi buah aje di pokok, maklumlah, sy tak ada pokok durian. Masa kecik dulu, arwah abah menyewa rumah, belakang dan depan rumah ada pokok durian, tapi masa kecik dulu manalah nak ambil tahu, tahu2 durian dah gugur je.

    puas makan durian biji kecik ni. Hai, bilalah dapat beli ni. Kalau nak jual kat sy, silalah WhatsApp sy 0127844524, hahahaha.

    BalasPadam
  5. Ya Allah... Sedapnya pakcik. Fiza hantu durian. 😋

    BalasPadam
  6. sedapnya..gemuk2 ulasnya..

    BalasPadam
  7. Ya Allah tak mampu dah nak bercakap ni😋😋😋

    BalasPadam
  8. MasyaAllah...tengok je telan ayaq liur sayaaa..huhuhu ..

    BalasPadam
  9. wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh sedapppnyaaaaaaaaaaaaaaaaa terliur tengokkkk ni

    BalasPadam
  10. subhanallah..terima kasih share perkembangan buah durian ni..tengok macam sekejap pulak buah ni dah matang dan gugur ya..memang sedap kalau dapat ulas durian yg macam ni:)

    BalasPadam
  11. Cantiknya isi durian! Puas hati dapat melihat sendiri perkembangan durian dari bunga sampailah buah masak! Kalau saya ada pokok durian, saya akan tunggu setiap hari, kutip bunganya yang guru, kumpulkan utk masak lemak!

    BalasPadam
  12. Oppss... salah ejaan. Guru = gugur.

    BalasPadam
  13. Teringin nak makan durian pulak bila tengok durian.... Berapa sekilo tu WP?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ni tak jual lagi. Jamu sanak saudara dan sahabat handai sahaja.

      Selamat berangkat ke tanah suci.

      Padam
  14. fuhhhh...tak tahan tengoknya, terliur

    BalasPadam
  15. PUAS MAKAN DURIAN BIJI KESEP NI

    BalasPadam
  16. WP, Durian gini ker yg dikenal durian tangkai lanjut?

    BalasPadam
  17. WP tak jual ke?? Sedapnya kalau dapat.. Isinya mengancam..

    BalasPadam
  18. Ya allah sedapnyaaaaaaa...biji kesep tu yang puas makan tu...

    BalasPadam
  19. masya Allah, lain sungguh rupa isi dia tu! tergoda tengokkk

    BalasPadam