Ahad, 21 Julai 2019

Buah Manggis Dah Musim

Salam bertani

Pokok-pokok manggis di kebun WP dah mula menghasilkan buah matang. Buah manggis yang matang akan bertukar warna daripada hijau muda kepada kehitaman. Buah yang lewat dituai akan gugur ke tanah tetapi masih boleh dimakan.

Pn is3 sangat menggemari buah manggis  Dia akan pergi ke dusun untuk memungut buah manggis yang gugur dan memetik buah yang matang. Kebanyakan buahnya rendah sahaja dan boleh dicapai dengan tangan.


Isi buah manggis.
Di luar hitam di dalam putih berseri.


Sepohon manggis dewasa berlatarbelakang pokok durian di dusun WP


Bunga manggis yang akan membentuk buah manggis


Buah manggis muda.


Buah yang rendah dan boleh dipegang.


Buah manggis matang akan bertukar warna. 


Buah manggis yang lambat dituai akan gugur ke tanah. 


Kutipan sepagi.


Buah matang yang dituai.


Stok tersedia di atas meja. 


Makanlah buah-buahan tempatan.

Salam bertani.

15 ulasan:

  1. Best nya... Berbakti pada tanah pasti membuahkan hasil yang cukup meriah. Kirim salam dengan makcik ye. 😊

    BalasPadam
  2. kalau dekat, terjah dah kebun wp nih beli manggis fresh 😉

    BalasPadam
  3. Masa balik kmpung raya hari tu, manggis masih hijau, takde rezeki nak merasa

    BalasPadam
  4. fuhh pagi2 dah dapat sebakul. Bestnya dapat makan manggis!

    BalasPadam
  5. SA tak bleh makan banyak manggis, cepat batuk...

    BalasPadam
  6. Sedap ni..kat kampung babah cakap manggis dah habis..tinggal durian je.hehehe.

    BalasPadam
  7. cantiknya kejadian manggis.. org suka jual yg busuk2. malas nk beli kt rumah

    BalasPadam
  8. aduhai, wak kene buat open dusun nih wak.... masuk dusun wak bayar sehari berapa2 mkn la buah2 yg ada... gitu bestnya manggis rendah je, selalu kan mesti tinggi melangit

    BalasPadam
  9. Rindunya nak petik buah manggis, dulu rumah kg arwah mak dikelilingi pokok buah manggis, ingat zaman kecik2 memetik buah manggis, samada memanjat pokok atau guna galah yg hujung dibuat lubang bersangkar oleh arwah mak, sebab kalau jatuh buahnya tidak tahan lama..

    BalasPadam
  10. saya suka manggis!
    alhamdulillah dah dapat mkn hujung minggu lalu, pokok rumah mertua.

    BalasPadam
  11. sedap manggis...manis walaupun kadang ngeri nk telan biji dia

    BalasPadam
  12. SEDAPNYA MANGGIS FEVERET NI

    BalasPadam
  13. Kalau saya ini memang sekejap je licinnya..

    BalasPadam
  14. Tu fiaa tgk isi putih manggis tu sedapnya

    BalasPadam
  15. bestnya kalau dapat makan manggis bawah pokok sambil petik.. hii.. kalao yang dah luruh ke tanah ni x leh nak simpan lama.. isi jadi keras huu..

    BalasPadam