Sabtu, 9 April 2016

Tanaman Bendi.

Salam bertani,

Salah satu jenis tanaman sayuran yang mudah ditanam ialah pokok bendi. Ada beberapa pokok bendi yang ditanam di kebun WP untuk kegunaan sendiri dari jenis bendi biasa dan bendi panjang.  Ada orang menyebutnya kacang bendi, tetapi pokok bendi adalah sayuran jenis buah seperti terung dan tomato. Pokok bendi boleh ditanam di tanah secara berbatas, atau boleh juga ditanam di dalam pasu, polybag dan secara fertigasi.

Biji benih bendi boleh disemai terus ke tapak penanaman tanpa perlu mengubahnya. Ia boleh mengeluarkan hasil selepas dua bulan  penanaman. Buah bendi perlu dituai sebelum matang kerana ia adalah sayuran yang berserat dan menjadi liat apabila matang. Bendi muda sesuai dituai sebelum mempunyai serat. Apabila hujung buah bendi tidak boleh dipatahkan dan liat ini bermakna buat bendi itu sudah tidak sesuai dijadikan sayuran.

  Biasanya sayuran bendi dimasak bersama-sama kari ikan. Ia juga enak dimasak tumis kering atau dicampurkan di dalam masakan dalca. Bendi juga boleh dijadikan ulaman.



Sepohon anak bendi.


Pokok bendi sudah mula berbunga.


Pokok bendi berbunga tunggal.


Bunga dan buah bendi si setiap pelepah daun.


Pokok bendi yang sedang berbuah.


Sesuai dituai semasa muda.



Bunga dan buah bendi.


Ditanam di tepi pagar rumah.


Baka bendi berbuah panjang.
Pokoknya juga lebih besar dan tinggi.


Bendi biasa


Sentiasa mengeluarkan buah.

Buah bendi mengandungi pelbagai vitamin dan tinggi kalsium. Buah bendi juga mengandungi pelbagai khasiat kesihatan. Biji bendi yang matang, selain dijadikan biji benih juga juga mengandungi khasiat perubatan.Tanamlah pokok bendi untuk mendapatkan hasilnya dan menjadi landskap yang menarik jika ditanam di sekeliling rumah atau ditanam di dalam bekas.

Salam bertani.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan