Isnin, 30 Mei 2016

Pokok Senduduk Bulu.

Salam bertani.

Salah satu jenis rumpai yang banyak terdapat di kebun WP ialah pokok senduduk bulu. Ia merupakan pokok renek berkayu sederhana lembut dan mempunyai ranting yang banyak dan rimbun. Pokok senduduk bulu agak berbeza dengan pokok senduduk biasa dari segi struktur daun, bunga dan buahnya malah ia mendapat nama senduduk bulu kerana keseluruhan pokoknya berbulu.

   Pokok senduduk bulu mudah membiak melalui biji benih yang dihasilkan melalui buah matangnya. Buah pokok senduduk bulu berwarna hijau semasa muda dan bertukar kepada biru kehitaman apabila matang. Anak benihnya mudah hidup di semua kawasan kebun buah-buahan, kebun getah atau kelapa sawit. Biji benihnya boleh tahan bertahun-tahun di dalam tanah.

Pokok senduduk bulu boleh dikelaskan sebagai rumpai perosak tanaman kerana ia kuat menggunakan nutrien, cepat memenuhi ruang dan menjadi habitat perosak tanaman. Sekiranya tidak dikawal ia akan menjejaskan hasil tanaman. Cara pengawalan pokok senduduk bulu yang paling berkesan ialah dengan cara mencabutnya semasa kecil. Sekiranya ditebas, tunggul pokok senduduk bulu akan menghasilhan lebih banyak dahan baru. Pokok senduduk bulu kebal dengan semburan racun sistemik tetapi boleh dihapuskan dengan menggunakan racun sentuh.


Sepohon anak benih pokok senduduk bulu yang baru tumbuh.


Pokok senduduk bulu cepat membesar.


Mengeluarkan ranting/dahan yang banyak.


Cepat berbunga.


Pokok senduduk bulu dewasa telah berbuga dan berbuah


Bunganya berjambak berwarna putih


Buah muda senduduk bulu. Keseluruhannya berbulu halus.


Daunnya berwarna hijau, banyak urat, kesat dan berbulu.


Buah senduduk bulu yang telah matang berwarna biru kehitaman.
Buahnya boleh dimakan, berasa agak manis.



Buah senduduk bulu matang. 
Sebiji buah matang mengandungi berpuluh-puluh biji benih.

Walau pun pokok senduduk bulu dianggap sebagai rumpai perosak tanaman, ia juga dapat memberikan beberapa manfaat herba kepada kita. Daunnya dikatakan boleh digunakan sebagai sabun untuk mencuci, memberhentikan pengaliran darah akibat luka kecil dan ada juga nilai perubatan lain.

Salam bertani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan