Khamis, 22 Oktober 2020

Menuai Duku

 Salam bertani.

Kebanyakan pokok duku Johor yang ada di dusun wak telah wak tebang dan digantikan dengan anak pokok durian klon. Wak tinggalkan dua tiga pokok sahaja buat ada-ada untuk kegunaan sendiri. Lagi pun tanaman duku Johor  kurang komersial sekarang kerana banyak masalah seperti  penyakit kulapuk kulit dan buah yang mudah pecah kalau cuaca tak menentu.

Musim buah kali ini, wak dapat menuai sedikit buah duku Johor untuk santapan kami sekeluarga.


Tuaian buah duku Johor


Buah duku Johor yang matang di pokok


Setangkai buah duku Johor


Sebiji buah duku sudah pecah


Buah duku Johor yang masih muda


Pokok duku Johor


Buah duku Terengganu mula kuning mencelah

Salam bertani.

19 ulasan:

  1. Bestnyaaaa...nampk sedap..nampak masak ranum dh tu...

    BalasPadam
  2. mcm2 variasi duku skrg. duku Palembang yg kecil2 buahnya tu pun ada..

    BalasPadam
  3. Duku Vs Langsat. Kedua-duanya ada kelainan dan citarasa yang tersendiri. Meriah lah kebun wak ni....jual tak wak? hehehe...

    BalasPadam
  4. Selalu konfius dengan duku, dukong, langsat and duku langsat.

    BalasPadam
  5. lama betul tak makan duku johor ni wak, kat kl ni takde orang jual duku nih... kalau ada pun mahal sangat...
    kalau kebetulan balik kampung tengah musim memang puas lah makan

    BalasPadam
  6. uma atok atie ada duku, klu nak makan, petih jer dekat pokok tu ! best

    BalasPadam
  7. sedapnya buah duku ni wak..lama shida xmkn ni..

    BalasPadam
  8. sedapnya, nampak banyak orang jual kat pilah ni, nak belilah juga nanti

    BalasPadam
  9. sedap buah duku ni, lama tak makan.

    BalasPadam
  10. Dulu selalu makan duku, sekarang jarang jumpa.

    BalasPadam
  11. Lama tak makan buah duku. Jarang nampak orang jual. Patutlah pun ada masalah penyakit rupanya. Ramai peniaga dah beralih jual buah dukong.

    BalasPadam
  12. Sudah musim duku pula ya WP...biasa kami jarang beli sebab sedara2 yang ada pokok duku akan bagi utk kami merasa.

    BalasPadam
  13. wahh manis ni sebab ada semut tu walaupun masih muda...cewah memandai aje

    BalasPadam
  14. Banyaknya buah dia Wak. Kegemaran ni.

    BalasPadam
  15. Sy sukaaa duku.. langsat... semua la sukaaa.. hehee

    BalasPadam
  16. Sedapnya duku. Zumal suka juga buah duku ni

    BalasPadam
  17. Nampak besar2duku ni. Mesti manis

    BalasPadam
  18. Suka buah duku ini.. Tapi susah nak dapat..

    BalasPadam
  19. Bestnya, wak. Tak payah beli dah.

    BalasPadam