Ahad, 25 Oktober 2020

Memotong Rumput di Dusun

 Salam bertani.


Sudah semingguan wak WFH memotong rumput di dusun. Seingat wak, kali terakhir wak memotong rumput ialah sebelum buah durian gugur beberapa bulan yang lalu. Rumput di dusun perlu dibersihkan kerana wak bercadang untuk menabur baja kepada pokok buah-buahan dewasa sebelum ianya berbunga pada awal tahun depan. Alhamdulillah, dah macam padang golf dusun wak.


Setelah selesai kerja-kerja memotong rumput di dusun.


Keadaan rumpai sebelum dipotong.
Rumpai dah meninggi menyukarkan wak meronda kawasan.
Rumpai cepat menniggi kerana  dusun wak telah diberikan baja sebaik sahaja 
habis musim buah beberapa bulan yang lalu.




Setelah sesesai kerja-kerja memotong rumput.
Rasa senang hati melihatnya.
Wak buat kerja memotong rumput di dusun ini sendirian.
Hampir seminggu baru siap.
selepas ini bolehlah menabur baja pula.







Salam bertani.

30 ulasan:

  1. happynya tengok kebun lepas dah potong rumput. nampak kemas dan bersih.

    BalasPadam
  2. bestnya tengok dusun.ni kalau ada pondok dekat dusun, tengah2 hari duduk situ sambil pekena kopi panas msti best

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dusun wak ni takde pondok lagi
      sebab dekat sangat denga rumah.
      Hari2 ulang alik aje.

      Padam
  3. Boleh main golf dah tu.... tabur baja nak suburkan pokok, rumpai sekali subur ye Wak.

    BalasPadam
  4. wak lat rajin motong rumput lain kali ajak beliau tolong heh..heh..

    BalasPadam
  5. salam wak, bersih kebun dan kemas dah. Wak letak baja poko durian dewasa cammana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok wak, nanti nak belajar juga cara baja pokok dewasa ni, wak ambil pic sekali nanti boleh?

      Terima kasih wak, byak info dlm blog wak.

      Padam
  6. Rumpu pun bersukaria bila Wak tabur baja.

    BalasPadam
  7. Cantiknya kawasan kebun wak...kalaulah saya tinggal ditempat sebegitu...

    BalasPadam
  8. Bersihnya kebun wak..jalan2 kat kebun tak risau haiwan yg menjalar.

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. Bersih. Senang hendak jalan.

    BalasPadam
  11. Yaaa Allah lapangnya kepala dan mata nengok sebelum dan sesudah...macam tak percaya rumput setinggi semak gitu...nasib baik leee takde yang panjang tu Wak...serammm kalau saya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila dah lapang ni tentu mereka segan nak singgah.

      Padam
  12. bagus jgk WFH ni kan wak, at least wak boleh memotong :)

    BalasPadam
  13. Takut ada ular bila nampak semak tebal.
    Lepas tebas nampak bersih.

    BalasPadam
  14. Hallo salam kenal. kawan baru, fotonya bagus - bagus. melihat foto ini mengingatkan saya akan kampung halaman dan halaman rumah saya. Tidak sengaja berkunjung namun postingan ini sangat berarti untuk dikenang, thanks.

    BalasPadam
  15. Cantik dan kemas dusun wak. Nampak tenang je

    BalasPadam
  16. Wow living bersih rumour lepas dipotong

    BalasPadam
  17. bersihnya kebun selepas memotong..good job wak!

    BalasPadam
  18. Puas hati dusun dan bersih camni. Bukan mudah nak memeotong rumput sorang sorang dusun yang luas macam ni.

    BalasPadam
  19. pergh!! lapang.. terang dah dusun wak..

    BalasPadam
  20. Seronoknya ada dusun macam ni wak...

    BalasPadam
  21. sekarang musim hujan nanti cepat naik semak samun semula.. wak kena guna racun agar lambat naik.. dh bersih seronok masuk kebun

    BalasPadam