Ahad, 16 Februari 2020

MB 123 : Telur

Salam bertani

Telur apa ek?



Salam bertani.

28 ulasan:

  1. Kalau kene soalan ni masa interview mmg gagal la. Hehe

    BalasPadam
  2. mbohla kang.

    yg pasti udhu endog wong.. hahaha

    BalasPadam
  3. dana macam pernah nampak dulu pasal telur ni, tapi tak ingat la wak... sebab telur serangga ni memang dana tak minat nk ambil tahu... lebih kepada geli heheheh

    BalasPadam
  4. Alamakkk...golinya tgk wak. Ulat apa tu.

    BalasPadam
  5. uish.. Banyaknya telur.. telur binatang apa agaknya ye..

    BalasPadam
  6. Mcm telur siput gondang emas ja wak..

    BalasPadam
  7. Wak cuba buat contest teka telur apa ke ni?? hehehee tak pasti telur apa lah wak.. tak pernah tengok

    BalasPadam
  8. Sekali pandang nampak macam buah mulberi pulak cuma bezanya ia melekat dekat batang/ranting pokok.. ;)

    BalasPadam
  9. Telur siput gondang. Orang makan siput ni.

    BalasPadam
  10. subhanallah. sangat unik. saya pun tak tau telur apakah itu T_T

    BalasPadam
  11. okey, telur apa kah ini?serius failed..x kenaiii..haha

    BalasPadam
  12. Mcm pernah tgk tlor mcm ni zaman kecil2 dulu. Tp x tau la dh lupa. Telor apa tu WP

    BalasPadam
  13. Eiii...gelinya Mrs. A tengok rasa nak syushsi pun ada ha hehehhee...

    BalasPadam
  14. Parasit lah ni..menumpang teduh ..tak apa

    BalasPadam
  15. uish telo apa tu.. cam strawberi pulak warnanya ;P

    BalasPadam
  16. Assalam.
    daripada 23 komen di atas nampaknya ada dua budak sawah yang dapat jawab dengan betul. Tahniah pn mala dan pn kamsiah.
    Jawapannya ialah telur siput gondang emas. Siput ni banyak terdapat di kawasan sawah padi, tali air dan sungai. Walau pun siput gondanh emas hidup di dalam air tetaoi ia bertelur di atas permukaan air biasanya di batang padi atau tumbuhan di tebing sungai. Telur ini akan menetas selepas seminggu dan anak siput akan jatuh ke bawah dan berenang ke dalam air. Siput gondang emas boleh dimakan tetapi telurnya tidak sesuai dimakan kerana bileh menyebabkan sakit perut. Telur siput gondang emas boleh digunakan untuk merawat, menyubur dan menghitamkan rambut dengan melumurkannya di atas kepala. Ia dikatakan juga boleh digunakan untuk merawat penyakit buasir.

    Populasi siput gondang emas dan telurnya hampir pupus di tempat wak sejak kehadiran burung bangau upih yang gemar memakan siput tersebut.

    BalasPadam
  17. Alhamdulillah...berguna jgk ilmu yg sedikit ni..

    BalasPadam
  18. uihh mmg betul telur ye.. ingatkan sejenis buah hihiii

    BalasPadam
  19. rasanya macam telur siput gondang. dekat kampung selalu nampak dekat batang pokok padi xpun di rumput tepi2 sawah...

    BalasPadam