Khamis, 20 Jun 2019

Tidak Tertanggung Beban

Salam bertani.

Sepohon cempedak yang berusia lebih 30 tahun di dusun WP sujud menyembah bumi. Mungkin tidak tertanggung beban yang digalasnya. Syukur tiada apa-apa kerosakan serius dan pokok ini masih bertahan untuk menyumbang bakti kepada tuannya.


Sepohon cempedak yang sujud menyembah bumi.



Berat beban yang tak tertanggung


Hasil yang bergayutan


Bakti yang dihasilkan


Tak sempat  dibuat penjarangan


Hasil memenuhi setiap ruang.


Mudah-mudahan dapat dituai


Berat mata memandang.
Berat lagi bahu memikul.




Rebah perdu bertongkat tanah.

Salam bertani

18 ulasan:

  1. Waah.. Byaknya ... First time tgok byak mcm tu.. Kalau kat rumah paling2 sebiji-3 biji ja,,

    BalasPadam
  2. Suburnya pakcik. Alhamdulillah,rezeki walaupun dah sujud tapi masih lagi mengeluarkan hasil. Banyak pulak tu.

    BalasPadam
  3. Banyaknya buah dia. Patutlah menyembah bumi wak.

    BalasPadam
  4. nanti saya pi Kluang dan minta sikit. Boleh ke? Sy mmg suka buah cempedak. TQ.

    BalasPadam
  5. Masya Allah....betul2 tak menyerah kalah pokok nie...

    BalasPadam
  6. pokok cempedak kalau berbuah mmg lebatnya mcm apa kan...
    teringat kt kampung ada pokok cempedak atuk jd mcm pokok wak ni lah, dh bertahun2 alhamdulillah masih elok berbuah je... tulah berat sgt pastu tanah gambut kn tak kuat sgt, itu yg tumbang tu

    BalasPadam
  7. Selagi akarnya masih membumi..inshaAllah bakti terus diberi..inshaAllah..

    BalasPadam
  8. ya Allah banyaknya buahh..kalau dekat, mmg dah gi beli nihhh hehehe

    BalasPadam
  9. Masya Allah, rezeki dia berbuah banyak, wak pakai baja apa? Elok plak tu tak kena makan dek tupai.

    BalasPadam
  10. Banyak dh jasa pokok kepada tuannya.

    BalasPadam
  11. fuuh, mantop, btw guna baja apa ye?

    BalasPadam
  12. Wak kat kluang eh? Boleh la nanti saya singgah mencekut sikit cempedak nya...
    Tengah sambung projek masjid ikram, kluang ni

    BalasPadam
  13. Allahu....masih boleh berbakti ke ni wak? nanti wak akan tebang terus ke atau biar dulu selagi akarnya masih dalam tanah lagi

    BalasPadam
  14. WOW LEBAT SUNGGUH BUAHNYA PATUTLAH XDAYA POHON MENAHANNYA

    BalasPadam
  15. Ya Allah penuh dgn buah.. subur betul dia sampai x tertanggung

    BalasPadam
  16. mari gabung bersama kami di Aj0QQ*c0M
    BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
    BONUS REFERAL 20% seumur hidup.

    BalasPadam