Ahad, 16 Jun 2019

Musim Buah Kuini

Salam bertani.

Sepohon kuini yang berbuah lebat di dusun WP telah mula menggugurkan buahnya. Kuini adalah buah-buahan bermusim yang paling awal matang selain buah durian. Ini menandakan musim buah-buahan tempatan sudah bermula. Selepas ini, buah-buahan lain seperti manggis, rambutan, pulasan, cempedak, duku dan rambai dan menyusul.     


Buah kuini matang yang jatuh sendiri dari pokoknya.
Kutipan pada pagi ini.


Bunga kuini


Buah kuini muda


Buah kuini muda yang dijatuhkan oleh monyet.


Buah kuini bergayutan di pokok.


Buah kuini yang hampir matang.


Buah kuini matang yang telah dikupas kulitnya.


Jemputlah makan.
Manis dan bersari.

 Salam bertani.


20 ulasan:

  1. Buah sambal sedap ni bertambah nasi

    BalasPadam
  2. manis nampaknya,makan dengan nasi sedap ni

    BalasPadam
  3. Kat kampung ada dua pokok. Buahnya alhamdulillah banyak.. Cuma rezeki untuk kami belum ada.. Di atas di makan monyet. .Di bawah di makan landak.

    BalasPadam
  4. sedapnya..manis bersari..suka bau buah kuini..

    BalasPadam
  5. sekali pandang macam mangga,tapi bila dah masak mengancam betul baunya...baru dapat beza kuini dengan mangga

    BalasPadam
  6. ya Allah wak, sedapnya geramnya nengok kuini tuh

    dana suka sgt ngn bau kuini, semerbak harum.... kt umah mil ada kuini tp time kami balik selalu tak sempat nk merasa...

    BalasPadam
  7. Pokok kg kampung mertua, beruk pula yang datang makan berjemaah kuini masak...

    BalasPadam
  8. Sedapnya kuini buat serawa....dah lama tak makan...

    BalasPadam
  9. wahh..geramnya tengok pokok tu...berbulu dengan bungan bunganya

    BalasPadam
  10. Dia punya wangi sampai ke Johor boleh bau hehehehhe

    BalasPadam
  11. Terbau2 sampai sini la aii

    BalasPadam
  12. ye pokok buah kuinin yang arwah ayah saya tanam pun dah banyak keluarkan hasilnya, memang sedap buahnya, buat sambal pun sedap

    BalasPadam
  13. Kalau Sha suka santankan buah kuini nie ataupun buat sambal.. Pergh!! Makan macam tu pun sedap.. adoi.. meleleh air liur.. hehehe

    BalasPadam
  14. Aduhai..sedapnya..sayangnya SA dah x leh makan banyak dah..perut mudah mengumpul asid

    BalasPadam
  15. Ranumnya nampak kuini tu kalau Mrs. A sebiji tak cukup hehehe..

    BalasPadam
  16. Aduhhh terliur dah saya... sedappp tu =D

    BalasPadam
  17. sedap ni wakk..kat rumah saya pun banyak pokoknya...

    BalasPadam
  18. kalau saya nak beli boleh ke?

    BalasPadam
  19. ajoqq^^com
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajoqq^^com...
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    BalasPadam