Selasa, 29 November 2016

Projek Dusun

Salam bertani.

Selain daripada menjaga pokok buah-buahan yang telah dewasa, WP ada mengusahakan tanaman buah-buahan yang baru. Pokok-pokok buah-buahan ini baru ditanam sedikit demi sedikit menggantikan tanaman pokok getah yang tiada potensi masa depan kerana harganya yang terlalu rendah.

Penanaman pokok buah-buahan pada peringkat awal amatlah rumit dan memerlukan penjagaan yang rapi. Anak pokok lambat membesar berbanding pokok dewasa dan agak sensitif dengan perubahan cuaca yang melampau. Pada musim panas dan kemarau, anak-anak pokok perlu disiram setiap hari dan diberikan peneduhan. Serangan perosak seperti babi hutan, monyet dan serangga  juga perlu dikawal untuk mengelakkan kerosakan dan kematian anak pokok.

Kebanyakan anak pokok buah-buahan yang baru ditanam dibiakkan melalui kaedah klon seperti cantuman mata tunas, cantuman baji, tut dan sebahagiannya disemai melalui biji benih. Kebanyakan anak benih buah-buahan ini WP beli daripada pembekal dan ada sebahagian kecil yang disemai sendiri. WP menggunakan kedua-dua jenis baja iaitu baja kimia dan juga baja organik untuk mengekalkan kesuburan pokok.

1. Anak pokok durian musang king (raja kunyit)







2. Anak pokok durian duri hitam (ochee)






3. Anak durian monthong (siam)






4. Anak pokok durian belanda (biji benih)








5. Anak pokok manggis mesta (master)





6. Anak pokok cempedak durian.






7. Anak pokok cempedak


8. Anak pokok nangka madu.








9. Anak pokok kuini


10. Anak pokok cermai


11. Buluh manis.


12. Anak pokok limau kasturi.


13. Anak pokok duku terengganu


14. Anak pokok jambu mawar


15. Pokok jambu lohan



16. Anak pokok pulasan.


Inilah sebahagian daripada tanaman buah-buahan yang baru ditanam di dusun WP. Mudah-mudahan usaha-usaha yang WP lakukan ini akan membuahkan hasil dan lebih ramai lagi yang akan dapat meniknatinya kelak.
In syaa Allah.

Salam bertani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan