Sabtu, 18 Januari 2020

Musim Mengeram

Salam bertani

Beberapa ekor ibu ayam yang wak ternak sedang mengeram. Seekor ibu ayam boleh mengeramkan telur sebanyak 10 hingga 15 biji. Telur ayam yang subur akan menetas selepas 21 hari dieramkan.
Ada ibu ayam yang mendidik anak-anaknya dan ada juga anak-anak ayam yang dididik tanpa ibunya.
Wak jangkakan anak-anak ayam ini sesuai dituai mejelang bulan Ramadan dan Syawal nanti.



Seekor ibu ayam sedang mengeram


Ibu ayam ini mengeram di dalam bekas pengeraman


Kongsi telur


Perlu masa 21 hari memanaskan telur


Ibu ayam yang mengeram tidak akan makan dan minum
selama beberapa hari.


Ibu ayam memelihara anak-anaknya yang baru menetas.
Ibu ayam dan anak-anaknya di kurung di dalam sangkar didik.
Anak-anak ayam ini berumur seminggu.


Anak-anak ayam yang baru menetas.
Dididik tanpa ibunya.
 Gunakan mentol 5w untuk pemanasan.



Anak ayam yang baru menetas.


Bapak ayam.
Banyak bini tapi tak tau bertanggung jawab
(tak mau bela anak).

Salam bertani.

24 ulasan:

  1. sekor je bapak ayam.. huhuhu untunglar kang

    BalasPadam
  2. Comel anak ayam tu.
    Berape ekor anak ayam yang dah menetas?

    BalasPadam
  3. hahaha gitu la maksud Bapak Ayam tu kan...

    BalasPadam
  4. Cantik betul timing kalau dituai bulan ramadhan dan syawal nanti

    BalasPadam
  5. kebanyakkan binatang yang jantan tidak bersama pasangan setelah ada anak..

    Ia cuma datang untuk mengawan..

    Inilah sindiran paling sentap untuk lelaki yang tidak bertanggungjawab ke atas anak dan isteri mereka

    BalasPadam
  6. hehe kesian ayam, x pasal pasal dipanggil bapak ayam atau ibu ayam wak

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah, rezeki dan timing sesuai sebelum ketibaan ramadhan nanti

    BalasPadam
  8. Masal lemak ayam kampung pun ngam juga layan dengan ketupat di pagi raya...

    BalasPadam
  9. Cantik-cantik ayamnya, bila nak kena sembelih nanti mesti ada rasa sayu huhuu...

    Dasar bapak ayam macam itu laa..😂

    BalasPadam
  10. Ayam, bermacam ayam..tetiba teringat lagu jalil hamid..hihi.
    Wak ada jual ke makan sendiri je?

    BalasPadam
  11. BANYAK AYAM YG MENGERAM BRTMBAH BIAK JUMLAHNYA

    BalasPadam
  12. ibu ayam kalau tengah mengeram garang wak, tak boleh kita dekat abisla kene kejar heheheh

    BalasPadam
  13. Hati-hati dengan ayam yang sedang mengerap dan ada anak kecil..hehehe.Rezeki ramadhan dan syawal nanti ya Pakcik WP..

    BalasPadam
  14. Mama suka betul tgk Dan pegang anak ayam yg color kuning Ni comel sgt2 Rasa nak picit sampai meletopa opss

    BalasPadam
  15. Ibu ayam yg ada anak kecik bkn main garang lg,kan...saya suka usik anak dia,comel..tp mak dia datang dgn sayap yg kembang..

    BalasPadam
  16. ayam pun sayang anak.. hairan dengn sikap manusia yg sanggup buang anak..

    BalasPadam
  17. banyak anak ayam wak camni bila musim mengeram.bapak ayam memang begitu kan

    BalasPadam
  18. So, orang lelaki yang tau berbini ramai, tapi tak tau jaga anak boleh la di samakan dengan bapak ayam... Betul tak wak?

    BalasPadam
  19. ahahaha bapak ayam xmo bertanggungjawab !!
    selalunya ibu ibu ayam kalo bertelur selang brapa tempoh ?

    BalasPadam
  20. Wah..lepas ni makin banyak la ayam2 wak...suka SA tengok

    BalasPadam
  21. Gambar last tu kelakar.. hahaha..

    BalasPadam