Khamis, 14 Mac 2019

Putik Nangka

Salam bertani.

Beberapa pokok nangka di dusun WP sudah mula mengeluarkan putik buah untuk musim kali ini.  Bagi mendapatkan buah nangka yang berkualiti, putik nangka perlu dibuat penjarangan dan dibungkus untuk mengelakkan serangan lalat buah. Setiap tangkai hanya simpan satu putik sahaja dan buah-buah yang bentuknya tidak sekata perlu dibuang. Buah nangka perlukan masa lebih kurang tiga bulan untuk matang.


Sepohon nangka madu J33 yang sedang berputik.


Setiap tangkai mengeluarkan 2 hingga 3 putik buah.



Buat penjarangan dengan menyimpan satu putik sahaja
bagi setiap tangkai buah (pilih buah sulung).


Selepas dibuat penjarangan.


Buah-buah yang kecil dan tidak sekata juga perlu dibuang.


Putik nangka perlu dibungkus sehingga matang
(lebih kurang tiga bulan).


Sepohon lain nangka madu.
Hanya 5 biji putik dipilih sebelum dibungkus.


Isi buah nangka madu J33


Pokok nangka siam ini mengeluarkan lebih 20 tangkai putik buah.


Putik buah di bahagian pangkal pokok.
Belum dibuah penjarangan.


Selepas dibuat penjarangan.


Perlu dibungkus untuk mengelakkan kerosakan.


Isi buah nangka siam.

Salam bertani

22 ulasan:

  1. Oh... Mcm tu ek nak dapatkan buah yang elok. Menarik sangat infonya. Terima kasih pakcik kerana telah berkongsi. Lepas ni boleh jadi panduan.

    BalasPadam
  2. jenis pokok nangka ini mmg berbuah lebat ye wak, dana biasa nampak pokok nangka umah atuk buahnya tak banyak tp ada selalu 2 ke 3 bji je yg besar, tp mmg buahnya kadang bsr nya mcm apa

    sedap nengok wak punya nangka madu tu, sedap di mkn gitu je atau di buat dessert, bt pengat pun sedap ni wak

    BalasPadam
  3. begitu pulak rupa pokok nangka. kecik-kecik dulu tolong atok pegi bersawah je. pokok buah yang ada pun mangga. info sgt menarik utk anak2 buah saya yg tggl d bandar ni.

    Myra | The Grey Lines Between

    BalasPadam
  4. Nangka ni memang best kalau dapat makan, tapi kadang-kadang kena serang dengan angin. MasyaAllah hanya tuhan je tahu. Kadang-kadang sebelum makan siap cakap. Ni ubat. Hehe

    BalasPadam
  5. Rangupnya..manisnya...harumannya..subhanaAllah..nikmat sangat.Alhamdulillah terhindar daripada musuh ya Pakcik WP..syukur sangat-sangat.

    BalasPadam
  6. my favourite tu. thn lps ada tanam pokok nangka. x sampai 6 bln ia mati. sedih betul.

    BalasPadam
  7. Saya pun baru je tanam anak benih pokok nangka madu...Terimakasih lh info ni sebab baru first time tanam.

    BalasPadam
  8. Rasa macam nak pi lawat kawsan heh heh

    BalasPadam
  9. Pokok nangka madu akak baru 3 bln akak tanam. Tak tahu bila boleh dapat hasil. Seminggu sekali lawat kebun siram air

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum wp.
    Terima kasih atas info yang sgt berguna.

    BalasPadam
  11. How nice dapat makan nangka dari pokok sendiri.

    BalasPadam
  12. Oh, baru tau kena buat penjarangan tu. Terima kasih atas prkongsian. Harap lbh byk lagi ilmu bertani yg akan dikongsikan.

    BalasPadam
  13. WAH LEBAT SUNGGUH BUAHNYA

    BalasPadam
  14. Lebat sekali buahnya ya..alhamdulillah

    BalasPadam
  15. eee sedapnyaa...terliur tengok!

    BalasPadam
  16. Baru tau kena buat penjarangan WP. Saya suka makan nangka tapi saya tak suka kopek nangka hihi.... Acane tu gamaknya?. Beli je senang jawabnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat rumah ni, wak sorang tukang bukak nangka
      Yang lain tukang makan aje.

      P/s Tahniah dapat undangan jadi tetamu Allah.
      Semoga dipermudahkan urusannya dan mendapat haji yang mabrur.

      Padam
  17. Alamak sedapnya. Lama dah tak makan nangka. Antara buah fav jgak ni. Hehe

    BalasPadam
  18. Lebat betul buahnya.. warna buah nangka siam tu lebih oren..

    BalasPadam
  19. Byknya buah nangka..beejumtai2

    BalasPadam