Ahad, 26 Mac 2017

Telur Ayam Jantan.

Salam bertani.

Sewaktu memeriksa sangkar telur ayam kampung, WP terjumpa lima biji telur ayam yang luar biasa saiznya. Menurut lagenda orang dulu-dulu, telur sebegini dikatakan telur ayam jantan iaitu telur yang dihasilkan oleh seekor ayam jantan. Di mana logiknya WP pun tidak tahu, kerana mustahil seekor ayam jantan akan bertelur seperti persamaan seorang lelaki akan mengandung.

      Yang sahihnya  telur tersebut memang telur ayam kampung kerana di dalam reban tersebut dikurung seekor ayam jantan dan beberapa ekor ayam betina yang sedang bertelur.



Lima biji telur ayam di tapak tangan WP


Keadaan asal telur-telur ayam kampung di dalam sangkar.
Ada dua saiz yang berbeza.


Perbezaan saiz di antara telur ayam kampung betina dengan
telur ayam kampung jantan.


Telur itik (putih), telur ayam kampung (tengah) dan
telur ayam jantan (paling kecil).



Telur ayam jantan sama saiznya dengan telur burung puyuh.


Lima biji telur ayam jantan.

Adakah benar ini telur ayam jantan?
Waulahualam.

Salam bertani.

16 ulasan:

  1. Ya...mmg benar..dulu saya ada bela seekor ayam jantan serama..saya bela dlm sangkar...dlm benerapa bulan lepas tu saya jumpa telur ayam sebesar guli batu putih...dulu pun saya tak percaya..dah jadi pada saya barulah saya faham..Wallahualam

    BalasPadam
  2. Memang betul ada telur ayam katik jantan. Saya ada sekarang ni

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum, apa khasiat telur ayam jantan ni ya tuan, boleh tahu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama aje seperti telur ayam kampung betina.
      Kelebihannya ia tinggi protien dan tidak mengandungi kolesterol kerana tiada kuning telur.

      Padam
    2. Msih adakah pk telurnya. Bolehkah saya beli kagem jamu. ..saget di wa saya..08989990808

      Padam
  4. 😀 sy pun ada 1 ia pemberian arwah bapa. arwah dapat dari kawan bagi.

    BalasPadam
  5. saya punya telur ayam jago kecil 082231400138

    BalasPadam
  6. Anak saya baru saja pos telur ayam jantan yg bersaiz duit siling baru 20 sen

    BalasPadam
  7. Blh mkn ke Knp Hitam telur dia

    BalasPadam
  8. Berapa hrga telur jantan

    BalasPadam
  9. Ada sama kwan nk jual,tlor ayam jantan

    BalasPadam
  10. Ada kami punya telur ayam jantan dan telur bebek peking jantan.. baru hari ini bertelurnya...

    BalasPadam
  11. Nak sebijik telor ayam jantan . Boleh ke?
    Call . Saya 01135756838

    BalasPadam
  12. Saya ada satu kalau ada mau beli 0168012034

    BalasPadam